FOTO’S | Afterpay weigert petitie over betere werkomstandigheden in ontvangst te nemen uit handen medewerkers, petitie alsnog overhandigd door bonden

HEERENVEEN - De FNV en het CNV hebben vandaag gezamenlijk actie gevoerd tegen de in hun ogen slechte werkomstandigheden bij Afterpay in Heerenveen.

Om hun eisen voor betere werkomstandigheden te verbeteren wilde een groep van ongeveer dertig medewerkers van Afterpay een petitie aanbieden aan directielid Stephanie Gehling van Arvato Financial Solutions, sinds 2014 eigenaar van het nu 19 jaar oude bedrijf.

De petitie was ondertekend door 65 van de zeventig aangeschreven personen. Omdat Gehling niet aanwezig was, kwamen in haar plaats vicepresident operations de heer Fidom en een collega vlak na het middaguur naar beneden.

Die wilden de petitie alleen achter gesloten deuren in ontvangst nemen uit handen van CNV-bestuurder Roderik Mol en FNV-bestuurder Duygu Akcay. Die weigerden dat. Later op de middag overhandigden zij alsnog de petitie. 

,,Deze top-down cultuur is dus precies waar we al maanden tegenaan lopen", stelden de FNV- en CNV-bestuurder eerder op de middag. ,,In plaats van dat de directie zelf naar beneden komt, sturen ze zoals we al hadden verwacht iemand die hier pas werkt en de kastanjes uit het vuur moet halen voor de directie”, aldus beide bestuurders, die weigerden mee naar binnen te gaan. De medewerkers van Afterpay zelf lieten vervolgens meer dan hoorbaar hun ongenoegen horen over de gang van zaken.

Opblaasbare koe

Voor het pand zelf stond een gigantische opblaasbare koe. Die stond volgens het CNV en de FNV symbool voor het uitmelken van de medewerkers van Afterpay. De vakbonden proberen al sinds mei om tafel te komen met het bedrijf dat is gevestigd aan de K.R. Poststraat 66 in Heerenveen.

,,We hebben brieven gestuurd en e-mails. De enige reactie die wij krijgen is dat ze ons niet als gesprekspartner zien”, aldus Akcay, die namens de FNV samen optrekt met het CNV.

‘Steeds stapje verder qua acties’

,,Linksom of rechtsom, wij willen dat er geluisterd gaat worden naar de medewerkers. Wij sluiten dan ook niets uit. We zullen er qua acties steeds een stapje bijdoen. Het uiteindelijke doel is betere arbeidsomstandigheden.”

Volgens de FNV hebben de medewerkers na de overname geen echte loonsverhoging meer gekregen, alleen inflatiecorrectie. Ook zou de winstuitkering zomaar zijn gestopt. Afspraken over functieomschrijvingen en salariëring zijn volgens FNV niet te maken, investeren in opleidingen is er niet bij en arbotechnisch zou het bedrijf tekortschieten. Vakbond CNV spreekt van het uitmelken van de Arvato-medewerkers.

Ook zouden medewerkers zich geïntimideerd en behandeld voelen als melkkoe. ,,Je ziet ook dat de ene na de andere manager versleten wordt.”

Reactie Afterpay

Afterpay stelt in een reactie dat Gehling vandaag niet in Heerenveen was en dat het bedrijf naar eigen zeggen vanochtend aan de bonden heeft laten weten dat de heer Fidom, vicepresident operations de petitie in ontvangst zou nemen.

,,Zowel de heer Mol als mevrouw Akcay zijn op het Afterpay-kantoor geweest om de petitie aan te bieden. De heer Fidom en mevrouw Belderok hebben de petitie later alsnog in ontvangst genomen.”

Afterpay praat daarnaast, aldus de verklaring, met de ondernemingsraad over arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. ,,De OR en Afterpay hebben afgesproken om hier niet inhoudelijk over te praten met derden.”

‘Delen de zorgen’

Ook heeft iedereen volgens Afterpay International vandaag een brief ontvangen van de managing director waarin hij ingaat op de zorgen die leven bij de mensen met betrekking tot beloning, studie en werkomgeving. 

,,De managing director realiseert zich dat hij en zijn team hierover transparanter moeten zijn naar de medewerkers en hen meenemen in ontwikkelingen. Daarom zijn er morgen bijeenkomsten in beide vestigingen. Die bijeenkomsten worden maandelijks herhaald. Het management spreekt ook continue met de OR. Beide partijen hebben afgesproken geen inhoudelijke mededelingen te doen over deze gesprekken.”

(Tekst Jitze Hooghiemstra/foto’s HoogMedia)