Dit is waarom voeding een belangrijke rol speelt voor mensen met COPD

HEERENVEEN - Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant schrijven maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel met betrekking tot voedsel en gezondheid. Ditmaal gaan zij in op COPD.

Hieronder hun tekst die zij schreven in samenwerking met J. Westbroek, longarts in ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen.

De maand november is COPD awareness maand, met 20 november als wereld COPD-dag. Hierbij wordt extra aandacht gevraagd voor COPD. Dat is een chronische longziekte, maar heeft invloed op je hele lichaam. Zo ook op de spiermassa. Voeding speelt een belangrijke rol bij het behouden of opbouwen van spiermassa.

Te hoog of te laag?

COPD heeft invloed op je hele lichaam, dus ook op je gewicht. De een valt af, de ander komt juist aan. Hoe dit kan?. Dit heeft allemaal met de ziekte te maken. Je energieverbruik ligt hoger vanwege de ademhaling, de eetlust kan veranderen, maar ook medicijngebruik heeft invloed.

Dit alles kan zorgen voor een gewichtsafname. Echter kan deze ziekte ook zorgen voor gewichtstoename. Door de kortademigheid wordt bewegen soms lastiger en wordt er daarom minder energie verbruikt. Daarnaast kunnen medicatie en het stoppen met roken ook invloed hebben op het gewicht.

Eiwitten

,,Iedereen met COPD verandert van lichaamssamenstelling”, aldus longarts J. Westbroek. Je spiermassa neemt af, wat beslist niet gunstig is. Wanneer je minder spiermassa hebt, neemt de kracht af, en daarmee de conditie. Echter neemt je weerstand ook af. Je bent vatbaarder voor een (lucht of long)infectie, en daarom is het meer een systeemziekte, aldus de longarts.

Hij geeft tevens aan dat preventie een grote speelt. Stoppen met roken, gezonde passende voeding en bewegen zijn de ingrediënten die je nodig hebt om gezond oud te worden met COPD.

Voeding bij COPD

- Gebruik voldoende calcium en vitamine D. Dit zorgt voor sterke botten en gezonde spieren.

- Eet voldoende groente, fruit, noten en vis.

- Eet voldoende eiwitten. Dit is met name op je spiermassa te behouden of juist sterker te maken.

- Beweeg, om je spiermassa gezond en sterk te houden.

Diëtist

Mocht u twijfelen aan uw hoeveelheid eiwitten, maak dan zeker een afspraak bij de diëtist. Samen kan er gekeken worden naar wat u nodig heeft en hoe u daar op een gemakkelijke manier naartoe kan eten.