Medewerkers Kinderwoud behalen diploma pedagogisch medewerker aan het Friesland College

HEERENVEEN - Vijfentwintig medewerkers van Kinderwoud hebben het diploma gespecialiseerd pedagogisch medewerker behaald aan het Friesland College.

Hieronder een door de school zelf aangeleverd artikel.

De kinderopvang is voortdurend in beweging. Nieuwe regels, andere inzichten. Het vak vraagt dan ook om professionals die mee bewegen en zich een Leven Lang Ontwikkelen, zoals dat tegenwoordig heet. Zo gingen 25 medewerkers van Kinderwoud de uitdaging aan om zich in een BBL-traject van 1,5 jaar op het Friesland College verder te scholen tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker op mbo-niveau 4. Dat was een succes. ‘Het was leuk én we hebben samen flinke stappen gemaakt.’

Een stimulerende omgeving doet veel voor een kind. Opvang is tegenwoordig dan ook veel meer dan ‘opvang’, als het gaat om de ontwikkeling van onder meer brein en talent. Dit vraagt om bevlogen medewerkers, die werken volgens de nieuwste inzichten. ‘Kinderwoud wil hierin voorop blijven lopen’, zegt clustermanager Sandra de Vries. In ruim tachtig locaties in Friesland verwelkomt de organisatie wekelijks bijna vijfduizend kinderen van 0 tot pakweg 12 jaar oud.  

Volwaardig diploma

Met het Friesland College zocht Kinderwoud naar maatwerk. Maar het moest meer zijn dan een cursus of bedrijfsopleiding, want met een volwaardig BBL-diploma ben je breed opgeleid. Zo heb je - naast het beroepsgericht onderwijs - te maken met algemene vakken als Engels, Nederlands en ookkeuzedelen. Wel kon de eerste groep onder meer kiezen voor werken met baby’s als verdiepend keuzedeel en zijn voor de volgende klas van Kinderwoud keuzedelen gemaakt als muziek en bewegen met kinderen.

Inmiddels is de tweede groep begonnen met de opleiding en kregen van de eerste ronde negentien medewerkers vrijdag in Heerenveen hun diploma op niveau 4. Sandra de Vries: ‘We zijn er hartstikke trots op dat hier een hechte groep is ontstaan, die belangrijk is voor onze organisatie.’ De vaardigheid is enorm gegroeid. ‘Zo is een grote stap gemaakt van deels onbewust bekwaam naar bewust bekwaam.’ 

Waarom doe je wat je doet? Hoe doordacht is jouw aanbod? Hoe observeer je een kind? Wat is jouw rol? En wat is hiervan het effect? In de opleiding kwam het vaak aan op reflectie en zelfreflectie, merkten Sanne Faber (32) en Liesbeth Hofman-Bos (41). Zij zijn nog net niet klaar. Zo kreeg Liesbeth vorig jaar een zoontje en combineert Sanne de opleiding met werk en een gezin met een dochter van vier, maar beiden zijn vastbesloten om voor de zomer hun diploma te halen. 

Inspirerend

Met één dag per week school én het nodige huiswerk is de opleiding intensief, maar ook inspirerend. ‘In het werk val je gauw in allerlei gewoontes’, merkt

Sanne. ‘Maar die automatische piloot gaat weg, als je nadenkt waaróm je dat allemaal doet.’ Dan is school leuk en uitdagend. ‘Het voelde eerst wel wat gek om op mijn veertigste weer naar school te gaan’, stelt Liesbeth. ‘Maar het was goed. En het leuke was: mijn puberzoon thuis kon me helpen, als er bijvoorbeeld een Pecha Kucha gemaakt moest worden voor een presentatie.

Ze merkten: eigenlijk functioneerden zij in hun werk aardig op niveau. De winst zat vooral in  bewustwording. Liesbeth werkt met peuters in Harlingen en Sanne doet dat in Heerenveen. Wat overeenkomt, is dat Kinderwoud overal zoekt naar het talent van ieder kind. Dat is mooi, want elk kind kan wel een zetje gebruiken. Maar het geeft soms ook druk, merkte Sanne: ‘Mag je als kind ook gewoon zijn? Dit was dan zo’n onderwerp, waarover we in onze ‘Kinderwoudklas’ konden spreken.’ En dat werkt goed.