Onderzoek naar mogelijkheden reclame op schermen in Heerenveen

HEERENVEEN De gemeente Heerenveen gaat onderzoek doen of er in Heerenveen en omliggende dorpen meer digitale reclameborden geplaatst kunnen worden.

Aanleiding is een verzoek van een ondernemer om bij de entree van Heerenveen, aan de K.R. Poststraat en vlakbij de McDonald’s, een groot led-bord te plaatsen. Het gaat hier om gemeentegrond. De aanvrager moet wachten op de uitkomsten van het onderzoek.

Heerenveen, dat stelt dat digitale reclame niet meer weg te denken is uit het hedendaagse straatbeeld, wil zelf eerst nagaan welke plekken mogelijk geschikt zijn.

Er staan al enkele digitale borden. De gemeente wil straks ook gebruikmaken van de extra schermen om haar eigen evenementen en boodschappen onder de aandacht te brengen.

Oog voor afleiding

Het gemeentebestuur laat weten bij het onderzoek oog te hebben voor al dan niet bewegende uitingen en de mate van afleiding voor bijvoorbeeld het wegverkeer.

Ook de vorm en omvang, de uniformiteit, de tijdstippen en de inhoud van de boodschappen, het energieverbruik en de lichtsterkte verdienen aandacht.

Tenslotte wil Heerenveen weten hoeveel inkomsten de reclameborden de gemeente kunnen opleveren. Zo valt te denken aan reclamebelasting. Er wordt een coördinator op de klus gezet.