De Uitdaging: ‘Op andere manieren omzet binnenhalen voor SME’

HEERENVEEN - In de rubriek De Uitdaging portretten van mensen met een bijzonder verhaal en de uitdaging in hun leven. Deze keer Danny de Graaf, eigenaar van Sports Merchandising Europe.

Met zijn merchandisebedrijf Sports Merchandising Europe zit Danny de Graaf (45) nu drie jaar gevestigd aan de Haskeruitgang in Heerenveen.

Zijn passie voor merchandising begon voor de man uit De Knipe in de Feanshop van SC Heerenveen. ,,Daar heb ik 7,5 jaar gewerkt. Ik was de eerste betaalde kracht op dat onderdeel bij SC Heerenveen”, zegt Danny de Graaf.

Droom

Danny studeerde retailmanagement, de hogere detailopleiding. Afstuderen kon hij doen bij SC Heerenveen.

,,Ik had het geluk dat SC Heerenveen op dat moment iemand zocht voor de merchandise. Ze zochten iemand voor de Abe-kledinglijn. Die heb ik opgestart.” De afstudeerstage ging goed en de Heerenveense voetbalclub vroeg of Danny wilde blijven. ,,Ik was supporter en dit was een mooie kans. Het was wel een droom om bij Heerenveen aan de slag te gaan.”

Sports Merchandising Europe

Toch begon het ook te kriebelen om voor zichzelf te beginnen. Sports Merchandising Europe (SME) startte op 1 januari 2007.

,,Ik deed het eerst samen met twee andere eigenaren in Groningen en ging er later alleen mee verder. Nu zit ik in Heerenveen, maar ik heb ook een aantal jaar vanuit huis gewerkt.”

Danny werkt met nog iemand samen en als het druk is, kan hij extra mensen inschakelen. Hij is merchandiseleverancier voor profclubs in heel Nederland en ook wel in België. Later zijn daar ook amateurclubs bijgekomen. Ook levert SME loop- en fietskleding.

Mokken en caps

,,De loopkleding is er toevallig bij gekomen. Dat kwam doordat wij een grote opdracht kregen voor het leveren van loopshirts. Zo ontstond ook loopshirt.nl en hetzelfde geldt voor fietsshirts. Fietsen is een passie van mij.” Met SME levert Danny merchandise voor zowel de sport als voor bedrijven. ,,Ik vind het ontzettend leuk om producten te verkopen en producten te voorzien van een eigen identiteit en eigen merk. Dan gaat het ook leven voor de klant. Daar haal ik veel plezier uit. We zijn ook heel divers; van een mok tot aan caps en van broodtrommels tot aan kersttruien.”

Annuleren van orders

Normaal is dit een van de drukste periodes voor het Heerenveense bedrijf. Dat komt door de vele sportevenementen waar bedrijven aan meedoen en waar SME dan loop- of fietsshirts voor levert. Dat is nu even anders.

,,In het begin was het niet goed in te schatten wat corona voor ons zou betekenen. We konden merken dat ons seizoen er weer aan kwam, het was echt druk. Toen kwam de persconferentie. Die was volgens mij op een vrijdag en op zondag werden er nog strengere maatregelen aangekondigd. Het was toen van het een op het andere moment voorbij met de aanvragen. Er waren zelf mensen die orders wilden annuleren omdat evenementen niet meer doorgingen. Het was toen heel goed voelbaar. Dan gebeurt er wel wat. Het is een hele spannende tijd. Ik wist toen ook niet of ik voor de regelingen in aanmerking kwam, maar nu weet ik dat ik daar wel in aanmerking voor kom. Maar dat dekt slechts een deel van de kosten.”

Mondkapjes

De ondernemer ging toen kijken naar andere markten. Hij ontving dagelijks twintig mailtjes uit China, maar ook uit Europa, van leveranciers die allemaal in de mondkapjes zitten.

,,Het lijkt alsof de hele wereld inmiddels in mondkapjes handelt.” Het bedrijf heeft zijn handen hier altijd van af gehouden, totdat Rutte aankondigde dat het gebruik van mondkapjes verplicht wordt in het openbaar vervoer en dat daarvoor ook niet-medische en bedrukte mondkapjes gebruikt kunnen worden.

,,Dat zit dicht bij wat wij doen. Bedrukken met eigen logo’s of met print doen we nu ook, dat past bij ons en toen zijn we er ingestapt.” De eerste orders zijn inmiddels onderweg.

Friese vlag

Het zijn bijvoorbeeld mondkapjes met een lach erop, een vrolijk gezicht of een Friese vlag.

,,Maar er is bijvoorbeeld ook een groep jongens die veel met elkaar fietst en die mondkapjes wilde hebben met hun eigen kleuren. Ook voor enkele bedrijven hebben we mondkapjes met hun logo’s laten bedrukken.”

Danny had nooit gedacht dat hij ooit mondkapjes zou gaan bedrukken. ,,In Nederland heerst geen mondkapjescultuur, in Japan is die er bijvoorbeeld wel. Wel bedrukten we multifunctionele sjaals, die je als col, haarband of muts kan gebruiken. Die kan je ook voor je mond dragen en zit dichtbij een mondkapje. Maar dat we ook echt mondkapjes zouden gaan doen, hadden we niet bedacht.”

Hart onder de riem

Andere ,,typische corona-aanvragen”, zijn loop- en fietsshirtjes met bijvoorbeeld de tekst ‘run solo’ en ‘bike solo’.

,,Maar het probleem daarbij is dat het voor de particulier is en wij zijn daar niet echt op gericht. Het is lastiger voor ons om dat soort producten te verkopen. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook een klant gehad die mokken bestelde voor zijn personeel dat thuiswerkt. Op elke mok stond het logo van het bedrijf en de naam van het personeelslid. Dit deed hij om zijn personeel een hart onder de riem te steken. Wij zetten dit op Facebook en kregen daardoor weer een aantal orders van mensen die hetzelfde wilden.”

Omzet blijven houden

,,Onze uitdaging is om de komende tijd, als er geen sportevenementen zijn, toch omzet binnen te halen. Dat doen we dus door de mondkapjes of door producten te leveren voor bedrijven die het personeel willen steunen. Er zijn ook een heleboel bedrijven die wel goed doordraaien en die investeren in hun merk. Zij blijven investeren in relatiegeschenken en personeelskleding bijvoorbeeld. Dat zijn we nu verder aan het opwaarderen.”

Buitenevenementen

,,We hopen met z’n allen dat dit snel voorbij is. Ik lees goede berichten dat de verspreiding buiten minimaal is. Ik hoop dat dit betekent dat er na de zomer weer buitenevenementen plaats kunnen vinden. Dat ze bijvoorbeeld aankondigen dat er sportevenementen mogen plaatsvinden met een beperkt aantal deelnemers. Het zou fijn zijn als dat zou mogen. Ik denk voor iedereen, maar zeker ook voor ons.”

(Tekst Mieke van Veen)