‘Enkele tips vinden om obstipatie zoveel mogelijk te voorkomen’

HEERENVEEN Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant schrijven maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel met betrekking tot voeding en gezondheid.

Wat te doen bij een moeilijke stoelgang?

Obstipatie wordt ook wel verstoppingen van de darmen genoemd. Veel mensen hebber er wel eens last van, vooral ouderen, zwangere vrouwen, jonge kinderen, maar bijv. ook wanneer je op vakantie gaat. Waar kun je het aan herkennen: ontlasting komt minder vaak of de ontlasting is hard en droog, waardoor je mogelijk ook hard moet persen, buikpijn of buikkrampen. Obstipatie kan verschillende oorzaken hebben: voeding, stress, onregelmatig leven, psychische klachten en ook medicatie gebruik. Mogelijk herken jij dit ook wel?

Hieronder kun je enkele tips vinden om obstipatie zoveel mogelijk te voorkomen.

1. Eet vezelrijk voeding

Vezels zijn belangrijk voor de darmen en stimuleren de stoelgang. Vezels zitten vooral in volkoren(graanproducten): denk aan volkorenbrood, ontbijtgranen, volkorenpasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, aardappelen en daarnaast ook in fruit en groenten.

2. Drink voldoende

Ongeveer 2 liter (=10 glazen of 13 kopjes) vocht per dag. Hierbij telt alles mee wat je drinkt behalve alcoholische dranken. Het hoeft dus niet alleen water te zijn. Ook thee en koffie tellen mee. Als je te weinig drinkt, wordt je ontlasting dikker.

3. Beweeg voldoende

Lichaamsbeweging zorgt ook voor beweging van de darmen en voorkomt zo dat de ontlasting te lang in de darm blijft en uitdroogt.

4. Eet pruimen

Bewijs voor laxerende of stoppende voedingsmiddelen is nooit gevonden. Er is echter één uitzondering. In pruimen zit echt een stofje dat laxerend werkt. Daarnaast bevatten ze ook voedingsvezels. (Gedroogde) pruimen helpen dus bij verstopping.

Daarnaast kun je ook veel fabels lezen op internet zoals dat een banaan stopt of ontbijtkoek laxeert een glas lauw water op de nuchtere maag wonderen zou verrichten. Als je opzoek gaat naar wetenschappelijk bewijs, dan vinden we hier niets over terug.

Wat we wel weten is dat een gezonde vezelrijke voeding met voldoende vocht en voldoende beweging de darmen stimuleert en hierdoor ook de stoelgang verbetert.

Bij vragen of meer willen weten over vezelrijke voeding neemt contact op met de diëtisten van Meriant.