Fotorubriek | Sfeer, overdenking en interpretatie van de foto

HEERENVEEN In de maandelijkse rubriek fototip van de fotoclub Heerenveen komt ditmaal de sfeer, overdenking en interpretatie van de foto aan bod.

Het begint met kijken, nog eens kijken en de herinnering vastleggen. Soms is er alle tijd om instellingen van de camera scherp te stellen. Technisch vaak optimaal. Maar soms kan het heel simpel nuttig zijn om de camera op automaat te zetten en meer te letten op het kader en snel nemen van de foto.

In het Gevangenismuseum in Veenhuizen wordt een presentatie gegeven van een geprojecteerde cellengang waar een bewaker zijn ronde maakt. Deze foto is gemaakt op het moment dat de bewaker, als schaduw, een celdeur passeert.

Bewust is gekozen voor een sfeer die onscherp oogt. Het suggestieve zwart-wit van de foto verzacht het beeld en roept een diffuus gevoel over goed en kwaad op.

Het lijnenspel, versterkt door de trap, reflecteert het rechtlijnige eenvoudige leven in een gevangenis. Het voor en achter de deur wordt heel sterk door tijd en omstandigheden bepaald. De vrijheidsstrijder achter de deur en de dictator ervoor, of andersom.

De schim voor de deur, ondanks dat de celdeur gesloten is, laat zien dat er altijd geestelijke vrijheid van denken bestaat en dat die vrijheid zich niet laat opsluiten.

Voor deze foto is zwart-wit gekozen omdat het leven achter de deur en ervoor totaal verschillende werelden zijn. Achter de deur de fysieke opsluiting en voor de deur de vrijheid van gedachten. Gedachten die zich door stalen deuren niet laten tegen houden.

De compositie is bewust in drie verticale delen opgebouwd waardoor de symmetrie samen met de horizontale banen rust in de foto veroorzaken. Rust die past bij een gevangenis waar het sociale leven tot stilstand is gekomen

De foto kan worden gelezen als een boek door er even voor te gaan zitten.

Kijk zo ook eens naar een foto.

(Tekst en foto Koen De Groot)