'Juist in deze tijd is het belangrijk om aan de gezondheid te denken'

HEERENVEEN Tessa de Ruygt, medewerker van Sport- en Lifestyle Center Balans, schreef namens de Heerenveense Courant een artikel waarom het ,,juist in deze tijd belangrijk is om aan de gezondheid te denken." Hieronder haar tekst.

De weerstand op peil houden maakt de kans dat u ziek wordt kleiner. Maar door het thuiswerken, de sportscholen die dicht zijn en het advies om thuis te blijven wordt je levensstijl steeds minder actief. 

We blijven allemaal meer thuis en dat zorgt voor minder beweging. Door de avondklok lijkt u wel genoodzaakt om op de bank te blijven zitten. Of kan dat ook anders? 
 
Ondanks de maatregelen is het zeker nog mogelijk om voldoende te bewegen. Probeer een wandeling in de pauze te maken en neem, als u die heeft, vooral de kinderen mee. Ook voor hen is het heel belangrijk om genoeg beweging te krijgen en lekker naar buiten te gaan. Dit komt de gehele familiesfeer ten goede. 

Veel mensen worden stijf van het vele binnen zitten wat uiteindelijk rug- en nekklachten oplevert. Probeer bij het opstaan een paar rekoefeningen te doen om dit te voorkomen. 

Naast het bewegen is gezond eten natuurlijk ook erg belangrijk. Begin de dag goed met fruit of een gezond ontbijt zonder teveel suikers. U zorgt dan voor een goede bodem met voldoende voeding in plaats van enkel vulling. 

Zet een kan water op het bureau of aanrecht en zorg voor gezonde snacks. Een schaal snoeptomaten op tafel is aan het eind van de dag ook leeg en natuurlijk veel voedzamer dan dropjes. 

Naast gezond eten en bewegen is de mentale gezondheid ook van belang. De maatregelen en het coronavirus zorgen voor veel stress en spanningen bij mensen. Dat is niet weg te nemen, maar blijf positief en kijk naar de leuke dingen in het leven. 

Als u het nodig heeft, neem dan ook een moment voor uzelf en doe waar u echt blij van wordt. Stress is de allergrootste ziekmaker en dat kan niemand er nu echt bij hebben.

Gezonde ‘lockdowntips’ 

- Maak elke dag een wandeling; ontdek de eigen buurt of rijd naar een plek waar u nog niet eerder bent geweest. 
- Zoek op YouTube naar een workout die bij u past. Er zijn honderden video’s te vinden. Van een actieve workout tot een heerlijke stretch van tien minuten. 
- Zet uw favoriete muziek aan en dans alleen of met het gezin door de woonkamer. Dansen is ontspannend en geeft een vrolijk gevoel. 
- Plan sowieso een televisie- tablet- en computerloze avond per week. Maak tijd vrij voor een goed boek, een puzzel of ga eens lekker vroeg naar bed. 
- Probeer nieuwe (gezonde) recepten uit.
- Bedenk elke week een gezonde eetwissel. Vervang bijvoorbeeld chocoladepasta door notenpasta en neem in plaats van witte rijst een keer broccolirijst.
- Kijk of uw sportschool of vereniging ook buitenactiviteiten aanbiedt.