Royal Smilde boekt winst ondanks coronatijd

HEERENVEEN Voedingsmiddelenbedrijf Royal Smilde uit Heerenveen heeft in 2020 vier miljoen euro winst behaald. In 2019 was dat 5,7 miljoen euro.

De netto-omzet kwam in 2020 uit op 223 miljoen euro. Dat was 11,6 miljoen minder dan een jaar eerder. Daarnaast daalde het nettoresultaat van 6 miljoen euro naar ongeveer 1 miljoen euro.

Het bedrijf koos ervoor om met veel verschillende producten in verschillende markten en regio’s actief te zijn. Dat betaalde zich uit. Royal Smilde heeft vijftig productmarktcombinaties en verkoopt onder andere: margarine, oliën, vetten, salades, borrelsnacks en bakmixen in zestig landen.

,,Toen de horeca sloot, gingen de mensen thuis bakken. Daardoor kwam de afzet van onze bakmixen enorm in de lift. Dat compenseerde weliswaar niet het verlies aan omzet uit bijvoorbeeld salades en frituurolie, maar hield het bedrijf toch weg bij rode cijfers”, zegt algemeen directeur Ronald Prince.

Loonsteun

Royal Smilde had alleen in de eerste ronde NOW-steun nodig. Dat betrof het onderdeel Smilde Bakery. De loonsteun die was aangevraagd voor de tweede ronde werd terugbetaald.

Smilde zag dat de pandemie het hygiënebesef vergrootte en sprong daarop in met de ontwikkeling van eenpersoonsporties. Zodra de kantines van scholen, bedrijven en instellingen weer opengaan, worden de nieuwe portieverpakkingen uitgerold.

Investeringen

Ook investeerde Royal Smilde in 2020 ongeveer dertig miljoen euro in vernieuwing. Zo kwam er een nieuwe productiehal in Heerenveen (frituurolie) in combinatie met nieuwe verwerkings- en opslagcapaciteit, werd een nieuw fabriek gebouwd in Edam (Bakery) en was er de overname van The Tapas Factory. Ondertussen heeft het bedrijf zeven productielocaties verspreid over zes landen.