De nieuwe horecabeleving: 5 post-corona trends

unsplash.com

Corona zette de wereld op zijn kop. Vooral de horeca kreeg een zware tik. Horecaondernemers zetten de schouders er onder en maakten kennis met nieuwe ‘corona-proof’ ontwikkelingen. Sommige van deze ontwikkelingen zijn ook na corona blijvend. Met deze post-corona trends heeft de horeca zich opnieuw uitgevonden.

Digitaal bestellen

We scanden er op los tijdens de coronacrisis. Digitaal bestellen en betalen via QR-codes werd de normaalste zaak van de wereld. En wat blijkt nu: we vinden het eigenlijk wel handig. Bestellen gaat sneller dan ooit en ook voor de ondernemer biedt het voordelen. De besteding per gast kan makkelijk verhoogd worden, het is veiliger en er is minder personeel nodig. Een typisch voorbeeld van een proces dat dankzij digitalisering een stuk efficiënter en sneller kan. Nu we er massaal aan gewend zijn geraakt, laten we dit niet zomaar meer los. De smartphone ober is here to stay.
De verwachting is dat digitalisering verder oprukt in de horeca. Zelfs  horeca apparatuur  wordt steeds ‘slimmer’. Sommige apparaten – zoals  horeca koelkasten  - staan zelfs al in verbinding met groothandels. Zodra de voorraaf afneemt, gaat er een seintje naar de groothandel om een nieuwe bestelling klaar te zetten.

Maaltijdbezorging is booming

Nederland kreeg er in één klap duizenden bezorgrestaurants bij. Terwijl de deuren noodgedwongen dicht bleven, kookten restaurants massaal voor maaltijdbezorging en afhalen. Het aanbod verbrede onder invloed van de lockdown en een veel grotere doelgroep maakte kennis met online eten bestellen. Maaltijdbezorging is niet langer alleen maar weggelegd voor patat, sushi en pizza’s, zelfs Michelin waardige menu’s worden aan huis bezorgd. De strijd om het maagaandeel barst los.

Dark kitchens

Er is geen tafel of stoel te bekennen en gasten zijn er niet welkom. Maar kennis met de nieuwe foodtrend: ‘ghost kitchens’. Restaurantkeukens die alleen voor maaltijdbezorging koken. Een fenomeen dat vanuit het buitenland is komen overwaaien en de horecawereld op z’n kop zet. Dit soort virtuele restaurants springen in op de populariteit van maaltijdbezorging. Ze gaan hierdoor indirect de concurrentie aan met horecazaken die wel een fysiek restaurant hebben. De swipende en hongerige klant heeft vaak niet eens door dat het restaurant alleen online bestaat. Onder verschillende virtuele merken kan vanuit dezelfde dark kitchen maaltijden worden aangeboden. Zoals een apart merk voor pokébowls en een apart merk voor het pizza-assortiment.

Opleving to-go markt

Thuiswerken is een blijvertje. Niet overal keren werknemers fulltime terug naar kantoor. In veel organisaties wordt gedeeltelijk thuiswerken de norm. Dat brengt kansen met zich mee voor de to-go markt. Vooral voor de lunch. Door het thuiswerken zijn we gevarieerder, uitgebreider en gezonder gaan lunchen. Thuiswerkers belonen zichzelf door een lekkere lunch te laten thuis bezorgen of af te halen. Koffie en lunch to go tijdens de lunchpauze wandeling zijn mooi meegenomen.

Horetail

In de zoektocht naar nieuwe omzetstromen doken horecaondernemer op het aanbieden van een stukje retail. Via eigen webshops begonnen restaurants hun favoriete producten te verkopen en zelfs eigen merchandise. Ook het aanbieden van online kookworkshops, pubquiz of bingo’s vielen in de smaak. Dit soort hybride concepten – waarin horeca en retail steeds verder samensmelten – zijn populair. Het is dé manier om de horecabeleving naar een hoger niveau te tillen en het is een welkome extra inkomstenbron.