Diëtisten Meriant geven maandelijks gezonde tips in de Heerenveense Courant, deel 1 met tips voor een gezonde Kerst

HEERENVEEN - Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant gaan maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel schrijven met betrekking tot voedsel en gezondheid. ,, Daarmee willen wij laten zien hoe met kleine stapjes de gezondheid kan worden verbeterd.”

Alma en Bosma zeggen beiden geïnteresseerd te zijn in de mens en dan vooral in de voeding die daarbij komt kijken. ,,Als diëtisten willen wij mensen graag begeleiden en helpen bij gezonde voeding. Of dit nu gaat om diabetes, ondervoeding of gewoon gezond eten. Ook vinden wij Vitaliteit erg belangrijk. Onder vitaal verstaan wij een gezond en fit lichaam en daarnaast ook een gezonde geest.”

De diëtisten noemen het belangrijk dat een gezond en fit lichaam en een gezonde geest in balans zijn om energiek de dagelijkse activiteiten te kunnen uitvoeren. ,,Wij geven graag praktische adviezen om dit te bereiken. Hierbij wordt rekening gehouden met ieders voorkeur, want de dietist bepaalt niet wat iemand eet of hoeveel iemand beweegt. Dat bepaalt ieder voor zicht, maar wel onder begeleiding van de diëtist.”

Tips voor een gezonde Kerst

December is een tijd van genieten. Volgens verschillende onderzoeken eten we ongemerkt nogal wat calorieën op een kerstdag. We zijn niet alleen de hele dag in gezelschap met een hapje en een drankje, maar zetten vaak ook iets extra’s op tafel omdát het kerst is. Op zich natuurlijk geen probleem, maar wil je niet voor verrassingen komen te staan als deze feestelijkheden weer weg zijn, dan is het wijs een paar dingen in ogenschouw te nemen.

De hele kerst op een blaadje sla en een stengel bleekselderij om je kerst een gezonde invulling te geven? Echt niet.

Beweeg

Heerlijk onder een dekentje, met een filmpje, een hapje en een drankje met Kerst. Geloof mij, heerlijk vind ik dat. Maar dit zit lekkerder als je al even actief bent geweest. Met een stevige wandeling van ca. 30 min. verbrand je ongeveer 200 calorieën.

Kies

net als alle andere 363 dagen - een ontbijt, lunch en diner. Weet je dat je ’s avonds een uitgebreide maaltijd kunt verwachten? Dan is het misschien wijs je ontbijt niet te uitgebreid te maken. Eet overdag gezond en licht, maar sla ze niet over. Lunch bijvoorbeeld met een lekkere salade.

Eet bewust

Lekker eten kan je verleiden én misleiden tot overeten. Met name tijdens het kerstdiner. We zitten langer aan tafel, wat ervoor zorgt dat we 30 tot 50 procent meer eten. Geniet en neem de tijd voor je eten. Je eten smaakt niet lekkerder wanneer je al (te) vol bent. Eet rustig en met smaak.

Groenten

Er is in december eten in overvloed. Echter zijn de groenten soms ver te zoeken. Vergeet daarom je tafel niet te vullen met verschillende soorten groenten. Dit kan rauw, in de vorm van een salade of verwarmd. Laat het je basis zijn tijdens het diner en vul dit aan met andere lekkere dingen.

Dessert

Kies voor een licht toetje. Hierbij kun je denken aan koffie, thee of fruit. Hiermee bespaar je al snel 200 tot 500 calorieën.

Alcohol

Kies eens voor een alcoholvrij drankje. De alcohol in je drankje zorgt niet alleen voor een kater, maar ook voor de nodige calorieën. Heb je toch graag een wijntje bij het eten? Begin dan pas bij het hoofdgerecht en wissel het af met een water.