Goede voornemens: ‘Gezonder eten’

HEERENVEEN - Gerrie Alma en Liset Bosma, werkzaam als diëtist bij Meriant schrijven maandelijks voor de Heerenveense Courant een artikel met betrekking tot voedsel en gezondheid.

Het jaar is alweer ruim twee weken bezig. Elk jaar hebben we met zijn allen weer veel goede voornemens.

In de top vijf staan ook altijd gezonder eten, meer sporten en minder stress. Maar hoe zorg je ervoor dat je de voornemers zoals gezonder eten ook echt volhoudt. We hebben een aantal tips.

Tip 1: maak kleine en haalbare doelen

Als je graag gewicht wilt verliezen, is 10 of 15 kilo afvallen in een maand niet een haalbaar doel, laat staan dat het gezond is. Een korte termijndoel zou kunnen zijn om 2 tot 4 kilo af te vallen in één maand.

Net zoals meer willen bewegen. In één keer 10 kilometer hardlopen is een vooruitstrevend doel en vaak niet haalbaar. Voor 10 kilometer kunnen hardlopen is training nodig.

Begin eerst met 30 minuten wandelen. Als dat te veel is, eerst 15 minuten wandelen. Vanuit daar kan de beweging steeds verder worden opgebouwd. En dan kom je uiteinde in kleinere doelen bij het uiteindelijke doel van 10 kilometer hardlopen.

Tip 2: maak je doel concreet

Wat wil je veranderen en hoe ga je ervoor zorgen dat het lukt? Ik wil gezonder eten: in plaats van dat ik in de avond snacks neem kies ik nu voor een alternatief gezondere product zoals zuivel, een handje noten of fruit.

Ik wil meer bewegen: ik ga tijdens de lunch een wandeling maken. Dat is ook goed tegen stress. Of ik ga elke avond na de maaltijd nog bewegen.

Tip 3: waarom, wie, wat, waar

Veel dingen die wij doen, doen we doordat het gewoontes zijn. Vraag bij jezelf het volgende af?

Waarom, wie, wat, waar doe ik dat eigenlijk. Bijvoorbeeld waarom je net voor het eten nog allemaal tussendoortjes neemt.

Probeer hierachter te komen. En probeer de gewoonte om te buigen naar een nieuwe en gezondere gewoonten. Nieuwe gewoonten vormen heeft tijd nodig, het is niet gemakkelijk. Wat helpt, is om je doel voor ogen te houden.