Fitness column: tropische fitness

Heerenveen - Terwijl ik deze column schrijf is Nederland net officieel in de ban van een heuse hittegolf. Zelf zou ik overigens liever zeggen: viert Nederland haar 39e hittegolf sinds 1901. De laatste was in 2006. Voor echt oude mensen of zieke mensen wellicht niet fijn, maar een beetje overdreven om daar paniekerig over te doen. Want dat zijn we in Nederland wel gewend, code oranje als het dreigt te gaan sneeuwen of als het lekker warm is. In Griekenland of Turkije is 30 graden bijna koel te noemen in deze tijd van het jaar. En natuurlijk kun je gewoon blijven sporten, je zou bijna gaan denken dat dat opeens gevaarlijk is bij warmere temperaturen.

Onzin. Wel moet je er voor zorgen dat je meer water drinkt en vast extra drinken voordat je gaat sporten. Ook moet je er rekening mee houden dat je lichaam wat anders reageert op inspanning met de warmte. Je hartslag zal wat sneller stijgen, zodat je bij hardlopen bijvoorbeeld je loopsnelheid wat naar beneden zal moeten bijstellen. Bij fitnesstraining met gewichten is het prettiger om wat zwaarder te trainen en kortere series te maken. De pauze tussen de sets kun je wat langer maken dan je gewend bent. Bij een rondje door de fitnesszaal deze week merkte ik dat iedereen eigenlijk automatisch deze regels toepast. Na de eerste twee dagen, waarbij iedereen op terrasjes van het mooie weer geniet en de zaal wat leger is, stroomt de fitnesszaal nu weer vol. Men is na twee dagen wel gewend aan de warmte en krijgt weer zin in een goede training. Hé, die zwembandjes waren er net af, dat moet je ook wel onderhouden toch? Ondertussen wordt er bij ons hard gewerkt door timmermannen en schilders, die fysieke werkzaamheden kosten nu wel wat extra zweetdruppels. Jan Willem Monhemius Sportcentrum FidNuZ www.leefstijlclub.nl jw.monhemius@fidnuz.nl