Fitness Column: Wintersport

Heerenveen - Deze column schrijf ik terwijl ik me klaar maak om op wintersport te gaan. Een week snowboarden samen met mijn zoon. Als 22-jarige hoeft hij niet zo gek veel te doen aan voorbereiding, ik met mijn 50 jaren daarentegen heb wel degelijk een goede voorbereiding nodig. Nou ben ik op zich wel redelijk getraind met 2 keer een uur fitnesstraining in de week en af en toe een partijtje squash. Maar de belastingen die je lichaam te verduren krijgt bij een week snowboarden vallen daarbij in het niet. Het gaat met name om de schokbelasting van het snowboarden, of skiën natuurlijk, en om het opvangen van het vallen. Vooral snowboarden is echt een sport van vallen en opstaan.

Waar ik normaal gesproken mijn fitnessoefeningen langzaam uitvoer om het risico op blessures tijdens de training zo klein mogelijk te maken, doe ik nu al een maand lang de oefeningen juist wat explosiever. Daarmee wennen mijn spieren en gewrichten er wat meer aan wat de kans op blessures tijdens de wintersport een stuk kleiner maakt. Ook het risico op veel letsel bij ongelukken is een stuk kleiner, omdat door speciale balans-oefeningen het reactievermogen wat verbeterd is. De training van tevoren kun je betitelen als actieve veiligheid. Het aantrekken van extra bescherming valt onder de passieve veiligheid, maar is niet minder belangrijk. Dus hebben we met snowboarden een helm op. Vroeger dacht ik dat dat niet stoer was, maar tegenwoordig blijkt het tegendeel waar te zijn. Ook hebben we extra kniebescherming, want snowboarden betekent veel landen op je knieën of op je kont. Laten we maar hopen dat het allemaal voldoende is geweest om een week lang volop te kunnen genieten van de bergen en de sneeuw. Tot over twee weken… Jan Willem Monhemius Sportcentrum FidNuZ www.leefstijlclub.nl jw.monhemius@fidnuz.nl