Nieuw ijsstadion bij Sportstad Heerenveen

Heerenveen - Een hagelnieuw Thialf moet Nederland weer de snelste en duurzaamste laaglandbaan ter wereld opleveren. Zowel Gedeputeerde Staten van Fryslân als burgemeester en wethouders van Heerenveen hebben besloten voor een nieuwe ijstempel bij het Abe Lenstra stadion te kiezen. Het nieuwe Thialf gaat beschikken over de modernste technieken en faciliteiten. In februari volgend jaar spreken Provinciale Staten en de gemeenteraad zich uit over de plannen. Dan volgt de uitwerking op haalbaarheid en financiële dekking. In september 2012 volgt een definitief besluit. In 2015 moet het nieuwe Thialf klaar zijn.

Een nieuw ijsstadion is volgens gedeputeerde Hans Konst noodzakelijk om Nederland de koppositie in de schaatssport te laten houden. Dat de nationale topijsbaan in Heerenveen moet blijven, staat volgens hem vast: ,,Van natuurijs naar kunstijs en van open naar overdekt, Thialf heeft altijd voorop gelopen. De stap die we nu zetten zorgt voor een stadion met grote maatschappelijke toegevoegde waarde voor Fryslân en voor Nederland,” liet hij woensdagochtend op een persconferentie weten. Konst wil met het nieuwe ijsstadion investeren in het Nederlandse schaatsen, maar wil ook nadrukkelijk dat andere partijen meedoen. ,,Wij steken onze nek uit door voor een ultramodern, nieuw stadion te gaan. Ik verwacht dan ook van andere partijen en van de markt dat zij investeren”, aldus de gedeputeerde. ,,Samen realiseren we in Heerenveen de sportiefste vierkante kilometer van Nederland, waar turners, voetballers en schaatsers voor topprestaties zullen zorgen.’’ Ook wethouder Lykele Buwalda van Heerenveen vindt dat Thialf de topijsbaan van Nederland moet blijven: ,,Nederland is al jaren toonaangevend in de wereld als het gaat om schaatsen. Vele medailles op EK’s, WK’s en Olympische Spelen zijn daarvan het bewijs. Schaatsen is een nationale cultuurdrager. Het geeft Heerenveen bovendien een enorme impuls als sportstad. Bovendien biedt een nieuw Thialf nieuwe mogelijkheden om sportgerelateerde activiteiten door te ontwikkelen. Zo krijgt het Centrum voor Topsport en Onderwijs bijvoorbeeld een stevige impuls.” De stuurgroep Nieuw Thialf onder leiding van oud-Aegon topman Johan van der Werf heeft in haar businessplan de mogelijkheden voor een nieuw ijsstadion vergeleken. ,,Nieuwbouw bij het voetbalstadion levert de meeste voordelen op”, concludeert hij. ,,Naast de sportieve zijn dat vooral economische en maatschappelijke. Bovendien biedt een nieuw stadion grote kansen voor duurzaamheid. Een nieuw stadion is dus niet alleen van belang voor topschaatsers en schaatsliefhebbers, maar ook voor onder meer de werkgelegenheid, sportparticipatie en onderwijs”. Het nieuwe Thialf wordt het duurzaamste stadion ter wereld, voorspelt Van der Werf. ,,Het wordt ook de snelste laaglandbaan wereldwijd.’’ De nieuwste technieken en ontwikkelingen maken van Thialf volgens hem een toonaangevende ijsbaan met een sterke internationale concurrentiepositie. ,,Het wordt de absolute topper onder de laaglandbanen met betere voorzieningen voor zowel de schaatsers als het publiek.’’