Piek op de kerstboom zetten geen typische mannenklus meer

Heerenveen - Het is de kers op de taart: de piek op de kerstboom zetten na het versieren. Hoewel dit als een typische mannenklus wordt beschouwd, trekken steeds meer vrouwen deze eretaak naar zich toe. Dat blijkt uit onderzoek van Praxis - de grootste kerstbomenverkoper van Nederland - onder ruim 4.000 Nederlanders. Meer dan de helft (56 procent) van de vrouwen zegt zelf de piek op de kerstboom te zetten ten opzichte van 44 procent van de mannen. En het is de vrouw (90 procent) die - alleen of samen met de kinderen - uren in de weer is met lichtjes en kerstballen.

Het kopen van een kerstboom is een echte gezinsactiviteit. Zo gaat een ruime meerderheid van de ondervraagden (65 procent) er samen met het gezin op uit om een nieuwe kerstboom te kopen. Het versieren van de boom is wel meer een vrouwentaak. Negen op de 10 vrouwen doen dit alleen of samen met de partner en kinderen, tegenover 65 procent van de mannen. Ook de eeuwige strijd tussen een kunst- of een natuurlijke kerstboom is nog niet beslist. Ruim 4 op de 10 Nederlanders hebben al een kunstboom in huis en kopen dit jaar daarom geen nieuwe boom. Van de 42 procent die dit jaar wel een nieuwe kerstboom koopt, kiest een ruime meerderheid nog altijd voor een natuurlijke boom (80 procent). De Nordmann is met 34 procent - net als vorig jaar - de meest populaire kerstboom. Nederlanders houden dit jaar vast aan traditionele kerstkleuren. Rood, groen, wit, goud en zilver zijn nog steeds de meest geliefde kleuren voor de versiering. Naast dat de versiering van vorig jaar door velen opnieuw van zolder wordt gehaald (35 procent) koopt ruim de helft van de Nederlanders er dit jaar ook een aantal nieuwe decoraties erbij. Niet alleen in, maar ook om het huis wordt het gezellig gemaakt met de donkere dagen voor de deur. Ruim de helft van de Nederlanders met een tuin of balkon brengt buitenversiering aan. De lichtslang is hierbij zeer populair. Een overgrote meerderheid (93 procent) brengt hiermee licht in de duisternis. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan niet bereid te zijn om dit jaar meer geld uit te geven aan een kerstboom dan in voorgaande jaren. Veelgehoorde redenen zijn ‘alles is al zo duur’ en ‘het is crisis’. De grootste groep (41 procent) is van plan om niet meer dan 20 euro uit te geven aan een kerstboom. Toch denkt 48 procent dat kerstbomen dit jaar wel duurder zullen zijn dan vorig jaar. “Bij Praxis kan iedereen - ongeacht het budget - dit jaar terecht voor een kerstboom. Dankzij onze Air Miles actie koop je dit jaar al een prachtige Nordmann vanaf 9 euro”, vertelt Mark de Jonge, Marketing manager van Praxis. “Vanaf 3 december kun je je Air Miles inwisselen voor hoge kortingen op kunstkerstbomen en de populaire Nordmann kerstbomen. Zo kan iedereen deze kerst genieten van de gezelligheid en sfeer van een mooie boom. Ook bieden we een ruime keuze aan versieringen en lichtjes voor zowel binnen als buiten.”