Chef-kok Richard Huisman neemt roer over van jubilerende Pannenkoekschip De Klipper aan de Fok

HEERENVEEN - De rode loper ligt uit voor de gasten van Pannenkoekschip De Klipper aan de Fok in het centrum van Heerenveen. Deze zomer verwelkomen Bill en Greetje Speckmann al dertig jaar hun gasten op dit klassieke schip. Gastvrij en warm zijn woorden die passen bij dit echtpaar. Chef-kok Richard Huisman neemt nu het stokje van hen over.

De heer Speckmann is geboren in Indonesië en als steward en purser met KLM en Canadian Pacific Airlines de wereld over gevlogen. Als cruise director heeft hij de wereldzeëen bevaren. Speckmann: ,,De wereld is mijn thuis.” Na deze veelzijdige carrière, besloot hij dat het tijd was voor iets anders. Hij wilde het wat rustiger aan doen en meer thuis zijn.

In 1988 ‘ontdekte’ de Speckmann de klipper, die in zeer slechte staat was. Het schip is gebouwd in 1896 en heeft een lange geschiedenis met verschillende eigenaren. Zo zou het schip in de oorlog in beslag worden genomen als de toenmalige eigenaar, de familie Steenbergen, geen Nederlandse producten wilde gaan varen naar Duitsland. De familie liet het schip onderduiken, maar helaas werd de verblijfplaats ontdekt. Om het schip te behouden en zelf in leven te blijven heeft de familie Steenbergen toegezegd en ging levensmiddelen vervoeren.

Na de oorlog is de klipper naar Nederland teruggekomen en gerepareerd. In de jaren zeventig werd er nog volop met vracht gevaren, echter was het niet meer rendabel.

Verbouwing

Bill en Greetje Speckmann lieten het schip verbouwen tot een restaurantschip. Tot nu toe is het Pannenkoekschip De Klipper één van de grootste klippers, die is verbouwd tot restaurant.

Tien jaar lang zwaaide Speckmann de scepter over dit bijzondere restaurant. Hij heeft ervoor gezorgd dat De Klipper een warme en gastvrije plaats is geworden voor ieder die van lekker eten en gezelligheid houdt.

Greetje Speckmann leefde in die tijd haar passie voor fashion in een damesmodezaak in Sneek. Daarvoor had ook zij een gevarieerde carrière. Ze heeft zo’n tien jaar de winkel gehad en besloot toen haar gastvrijheid en liefde voor koken te combineren bij De Klipper. Er kon echter maar één kapitein op het schip zijn. Het echtpaar besloot dat mevrouw Speckmann deze rol op zich zou nemen. De heer Speckmann heeft vanaf die tijd hand- en spandiensten verricht en kon daarnaast genieten van zijn hobby golfen.

,,In de loop der jaren is er wel het één en ander veranderd”, zegt mevrouw Speckmann. De eetcultuur is bijvoorbeeld heel anders geworden. Dertig jaar geleden kwamen mensen ‘even’ een pannenkoekje eten, als tussendoortje. Nu is het een volledige gevarieerde maaltijd. De menukaart getuigt daarvan, van de gewone pannenkoek tot bijvoobeeld de pannenkoek Rendang.

Indonesische eetcultuur

Mevrouw Speckmann heeft langzaam maar zeker een stukje Indonesische eetcultuur geïntegreerd.

Naast pannenkoeken stonden er ook andere gerechten op de menukaart. Om mensen die geen pannenkoeken lusten tegemoet te komen. ,,Tijdens de crisis, zo’n tien jaar geleden, hebben we ervoor gekozen om uitsluitend pannenkoeken te serveren.”

De tendens was dat mensen wel graag buiten de deur wilden eten, maar niet zoveel geld te besteden hadden. Hierop werd ingespeeld. Wat ook veranderd is, zijn gasten met allergieën, dat was eerder niet. ,,Dit is zeker iets om rekening mee te houden bij de receptuur en bereiding van de pannenkoeken.”

Nieuwe eigenaar

Zeventien jaar geleden kwam Richard Huisman het team versterken als kok.

Richard: ,,Ik zocht werk als kok en was geïnteresseerd in automatisering, wat in die jaren niet zo ontwikkeld en normaal was als nu. Op internet zag ik dat de familie Speckmann een geschikte vacature had. Ik heb toen direct gebeld en ben diezelfde middag nog langs gegaan.”

Vanaf dat moment werkte Richard Huisman als kok en later als chef-kok in het pannenkoekenrestaurant. Nu is het moment gekomen waarop hij het ondernemerschap overneemt van de familie Speckmann.

Richard heeft er veel zin in, is enthousiast en heeft plannen met het restaurant. Hij heeft de administratie vereenvoudigd en maakt zelf de menukaarten. De kleding van de serveersters is veranderd van klassiek gestreept naar trendy zwart met opdruk ‘I love pancakes’.

Wel zegt hij erover na te denken om qua interieur iets aan te passen en kinderfeestjes te gaan organiseren. Mevrouw Speckmann begeleidt hem bij het ondernemerschap en blijft als gastvrouw aanwezig.

Feestelijke activiteiten

Omdat het pannenkoekschip deze zomer dertig jaar aan de Fok ligt en Richard Huisman de nieuwe eigenaar wordt, zijn er dit jaar verschillende feestelijke activiteiten. ,,Activtiteiten voor alle leeftijden, want pannenkoeken zijn er voor iedereen.”

Dat maakt het werken op dit restaurantschip zo mooi volgens mevrouw Speckmann. ,,Je groeit mee met de jongeren, hoort en ziet wat zij meemaken.”

Wat ze als bijzonder ervaart is dat de jongeren van dertig jaar geleden, nu met hun kinderen een pannenkoek bij hen komen eten. Het cirkeltje is rond.

De heer en mevrouw Speckmann vinden het dan ook geweldig dat Richard Huisman met enthousiasme hun werk op pannenkoekschip De Klipper voortzet en wensen hem daarbij veel plezier.

(Tekst Wytske Hallema/foto’s Max van Gelder)